loading...
علیرضا دهقانیان
اخبار
علیرضا دهقانیان بازدید : 195 سه شنبه 05 آبان 1394 نظرات (0)

راه اندازی کلاس مجازی (Net Support) بر روی ماشین مجازی (VMware)

در این آموزش قصد دارم نحوه راه اندازی و استفاده از نرم افزار Net Support School رو بر روی VMware به صورت شماتیک توضیح بدم گرچه این روش در عمل کاربردی نداره ولی یک روش تمرینی خوب برای یاد گرفتن این نرم افزار کاربردی است. قسمت اول این اموزش مربوط به راه اندازی ماشین مجازی هست (اگر اشنایی دارید به بخش دوم مراجعه کنید) و بخش دوم استفاده از نرم افزار Net Support ، در این مطلب آموزشی بر اساس یک سناریو نصب و راه اندازی VMWare و اتصال آنها به اینترنت و ایجاد یک شبکه داخلی و سپس راه اندازی نرم افزار کاربردی Net Support بر روی 3 ماشین VMWare که یکی از آنها به عنوان دستگاه معلم (Tutor) و 2 دستگاه دیگر به عنوان دانشجو (Student) شبیه سازی میشود.بر طبق این سناریو به ترتیب زیر 3 ماشین VMWare ایجاد میشود.


قدم اول : ایجاد یک ماشین مجازی جدید به ترتیب زیر:

Image

 

قدم دوم : یکی از دو حالت Typical یا Custom را انتخاب کرده و Next را میزنیم.

Image

 

قدم سوم : در این مرحله میتوانیم محل فایل ایزوی ویندوز 8 را مشخص کرده و یا ان را به بعد موکول کنیم.

Image

 

قدم چهارم : در این مرحله نوع سیستم عامل و ورژن محصول را انتخاب میکنیم.

Image

 

قدم پنجم : نام ماشین مجازی را مشخص میکنیم.

Image

 

قدم پنجم : سپس با زدن Customize Hardware میتوانیم تنظیمات سخت افزاری ماشین مجازی را به دلخواه خود انجام دهیم.

Image

 

قدم ششم : در این مرجله مقدار RAM ماشین مجازی را از طریق اسکرول تعبیه شده در سمت راست تعیین میکنیم

Image

 

قدم هفتم : سپس تعداد پردازنده ها را مشخص میکنیم.

Image

 

قدم هشتم : در این مرحله حالت کارت شبکه خود را تعیین میکنیم. با توجه به شکل زیر 5حالت کارت شبکه مجازی در Vmware در نطر گرفته شده است که با توجه به سناریو NAT میتواند بهترین گزینه باشد.(نیاز به انصال هر ماشین به اینترنت بوده و ماشین ها باید به یکدیگر متصل شده و همدیگر را ببینند.)

Image

 

قدم نهم : سپس مسیر فایل ایزوی سیستم عامل را تعیین میکینم.(در این سناریو هر 3 ماشین VM ویندوز 8.1)

Image

 

قدم دهم : سپس ویندوز 8 را نصب میکینم.

Image

 

قدم یازدهم : بعد از نصب هر VM میبایست برای هر ماشین VM Tools را هم برای راحتی کار و همچنین انتقال فایل نصب نرم افزار net support به ترتیب زیر نصب میکنیم

Image

 

قدم دوازدهم : همانطور که در شکل زیر میبینیم درایو مجازی VM Tools بر روی ماشین مجازی Mount شده و به راحتی کار نصب را انجام میدهیم.

Image

 

قدم سیزدهم : فایل نصب نرم افزار Net Support را از سایت www.netsupportschool.com دانلود کرده و با توجه به نصب VM Tools فایل setup را به راحتی بر روی هر 3 ماشین کپی میکنیم.

Image

 

قدم چهاردهم : سپس بر روی ماشین Tutor فایل setup نرم افزار net support را اجرا کرده و آن را نصب میکنیم. و مراحل زیر را تا نصب کامل نرم افزار طی میکنیم.

Image

 

Image
Image

 

قدم پانزدهم : در این مرحله نوع کاربری net support را مشخص کرده که بر طبق سناریو برای یک ماشین Tutor و برای 2 ماشین student را نصب میکنیم.

Image

 

Image

 

قدم شانزدهم : بعد از اتمام نصب net support بر روی 3 ماشین مجازی در صورتی که هر 3 ماشین دسترسی به اینترنت نداشته باشند مراحل زیر را انجام میدهیم. ابتدا از منوی Edit گزینه Virtual Network Editor را انتخاب کرده.

Image

 

قدم هفدهم : با توجه به سناریوی تعیین شده برای هر 3 ماشین کارت شبکه در حالت NAT قرار داده شده در Virtual Network Editor بر روی VMnet 8 کلیک کرده تا تنطیمات NAT برای ماشین مجازی را انجام دهیم. همینطور که مشخص است کارت شبکه در حالت NAT که بر روی سیستم عامل کامپیوتر میزبان ایجاد شده دارای محدوده IP : 192.168.113.0 بوده و بنابراین به منطور ایجاد ارتباط بین 3 ماشین مجازی این 3 ماشین هم باید از همین range ای پی اختصاص داده شود. به این منظور باید تیک use local DHCP service to distribute ip address to VMS را زده تا به هر سه ماشین از رنج IP مورد نطر به صورت اتوماتیک داده شود.(با این کار هم دسترسی به اینترنت برای 3 ماشین فراهم شده و هم هر 3 ماشین همدیگر را دیده و میتوانند با یکدیگر ارتباط درون شبکه ای داشته باشند.

Image

 

بعد از این کار بر روی ماشین Tutor آی پی های 2 ماشین دیگر را ping کرده تا از داشتن ارتباط اطمینان حاصل کنیم. بدین صورت هر 3 ماشین مجازی آماده برقراری ارتباط از طریق net support را داشته و میتوانیم محیط آموزشی net support را استفاده کنیم.
1- ایجاد یک room مجازی در ماشین Tutor: با اجرای نرم افزار net support پنجره زیر باز شده و استاد باید فیلدهای مربوطه را به ترتیب زیر پر کرده و سپس اتاق مجازی آموزشی را ایجاد کند.

Image

 

2- بعد از کلیک کردن بر روی دکمه new پنجره زیر باز شده و استاد باید یکی از حالتهای زیر را به عنوان شروع کننده کلاس انتخاب کند. مورد اول Room Mode میباشد که این حالت به شما اجازه میدهد که کامپیوترهای داخل یک کلاس را گروه بندی کرده و دانشجویان میتوانند به این اتاق اموزشی برای شروع کلاس بپیوندند. حالت دوم PC Mode میباشد که به شما اجازه میدهد که یک تعدادی کامپیوتر را که با هم در یک اتاق در اتصال هستند از طریق کابل را به هم متصل کرده و یک کلاس مجازی آموزشی تشکیل دهید. حالت سوم User Mode میباشد که به شما اجازه میدهد یک تعداد دانشجو را با استفاده از پروفایل های انها به کلاس اضافه کنید. حالت چهارم یک حالت ساده بوده که در ان شما به سادگی میتوانید شبکه موجود را جستجو کرده و همه دانشجویان را به کلاس مورد نظر اضافه کنید.
در این سناریو ما از حالت دوم استفاده میکنیم.

Image

 

3- در این مرحله پنجره Create Class باز شده و در این مرحله باید PC های دانشجویان کلاس را ابتدا جستجو کرده و سپس همه انها رو به کلاس اضافه کنیم.

Image

 

Image

 

4-دبعد از ایجاد کلاس پنجره اصلی نرم افزار به صورت زیر میباشد و دانشجویان اضافه شده قابل روئیت میباشند.

Image

 

5- تب دوم این اجازه را به استاد داده تا نمایی از desktop های دانشجویان حاضر در کلاس را روئیت کرده و به نوعی انها را کنترل کند. علاوه بر ان استاد قادر است با کلیک کردن بر روی هر کدام از پنجره های پیش نمایش دسکتاپ دانشجویان به صورت remote به کامپیوتر دانشجوی مورد نظز دسترسی پیدا کند.

Image

 

6- در تب سوم که با ایکون های هد ست مشخص شده است استاد قادر است با کلیک بر روی Announce نوعی اطلاع رسانی را به دانشجویان ارسال کند. علاوه بر این استاد قادر بوده که با برداشتن تیک های بلندگو و میکروفون انها را از در کامپیوترهای دانشجویان از کار بیندازد.

Image

 

Image

 

7- در تب بعدی استاد قادر بوده که انواع سوالات را برای کل کلاس یا بخشی از کلاس مطرح کرده و جواب را هم از سوی دانشجویان دریافت کند.

Image

 

اولین مدل از سوالات First to answer میباشد که استاد با مطرح کردن یک سوال در کلاس گزینه مورد نظر را کلیک کرده و دانشجویان بر روی کامپیوترشان با پیغام زیر مواجه شده و اولین دانشویی که بر روی answer کلیک کند قادر خواهد بود تا سوال را جواب دهد.

Image

 

Image

 

بعد از پاسخ دادن به سوال بر روی پروفایل دانشجوی مورد نطر به شکا زیر 2 گزینه تیک و ضربدر در اختیار استاد قرار گرفته و صحیح یا نا درست بودن پاسخ دانشجوی مورد نظر را میتواند تعیین کند.

Image

 

در صورت درست بودن پاسخ دانشجوی مورد نظر یک ستاره به عنوان جایزه دریافت میکند.

Image

 

نوع دوم سوال Enter an answer میباشد .

Image

 

در این حالت استاد پاسخ صحیح را در کادر مورد نظر وارد کرده و بعد از مطرح کردن سوال بر روی Go کلیک کرده .

Image

 

همانطور که در شکل زیر نشان داده شده به محض کلیک کردن Go توسط استاد پنجره ای به شکل زیر در PC های دانشجویان ظاهر شده است

Image

 

و بعد از اتمام زمان تفکر دانشجویان قادر به پاسخگویی خواهند بود.

Image

 

بعد از پاسخگویی به سوال دانشجویان به شکل زیر از پاسخ دیگر دانشجویان مطلع میشوند و میتوانند خود را نسبت به کلاس ارزیابی کنند.

Image

 

همچنین استاد بعد از پاسخگوی دانشجویان به شکل زیر از پاسخ انها مطلع خواهد شد که رنگ قرمز نشان دهنده پاسخ اشتباه و رنگ سبز نشان دهنده دانشجویانی است که پاسخ صحیح را وارد کرده اند.

Image

 

در تب بعدی استاد قادر خواهد بود تا نوعی محدودیت برای دانشجویان کلاس از لحاظ دسترسی به وب سایت های مختلف تعیین کندو ستون سمت راست برای وب سایت های ممنوعه بوده که استاد با کلیک بر روی علامت مثبت (سبز رنگ) وب سایت های ممنوعه را تعیین کند و در اینصورت دانشجویان قادر نخواهند بود به وب سایت های مذکور دسترسی پیدا کنند.

Image

 

از ستون چپ نیز استاد قادر بوده تا وب سایت های مورد تایید را اضافه کند و اجازه دسترسی را به دانشجویان داخل کلاس به وب سایت های مذکور بدهد.

Image

 

علاوه بر این استاد قادر بوده با استفاده از دکمه های پایین صفحه همه وب سایت ها را بلاک کند.

Image

 

در تب بعدی استاد قادر خواهد بود نوعی همه پرسی از کلاس انجام داده تا به نتیجه مورد نظر با استفاده از جواب ها برسد.

Image

 

در این تب ابتدا استاد سوال رو مطرح کرده و نوع پاسخ را از نوار کیک کشویی زیر response انتخاب کرده و سپس بر روی send کلیک کرده و ان را برای همه دانشجویان ارسال کند.

Image

 

به محض ارسال سوال پنجره زیر برای همه دانشجویان باز شده و میتوانند به سوال پاسخ دهند.

Image

 

بعد از پاسخ دادن همه دانشجویان استاد قادر خواهد بود تا از ستون سمت راست درصدی از پاسخ های تعیین شده را مشاهده کرده و ارزیابی مورد نظر را از سوال خود انجام دهد.

Image

 

تب بعدی دسترسی پرینتر به دانشجویان میباشد که استاد با استفاده از دکمه های پایین پنجره میتواند عملیات پرینت را متوقف و بلاک و یا برای همه دانشجویان آزاد کند.

Image

 

در تب بعدی استاد قادر خواهد بود تا فرایند مانیتورینگ فعالیت های دانشجویان را با کلیک بر روی Monitor Activity فعال یا غیر فعال کند و علاوه بر ان از این تب استاد قادر است دانشجویان را بلاک کند.

Image

 

در تب بعدی استاد میتواند سطح دسترسی دانشجویان را به CD/DVD و USB تعیین کند.

Image

 

آخرین تب یکی از پر کاربردترین تب ها بوده که استاد قادر است با ایجاد یک صفحه White Board تدریس را انجام دهد. برای نمایش White board برای همه دانشجویان استاد بر روی Show کلیک کرده که به محض کلیک صفحه White Board بر روی مانیتور دانشجویان ظاهر میشود. در این صفحه ابزارهای زیادی برای تدریس همچون ایجاد متن و استفاده از قلم و خطوط و اشکال مختلف به تدریس بپردازد. علاوه بر ان استاد میتواند رنگ قام و ضخامت ان و همچنین فونت متن ها را تغییر دهد و در نهایت میتواند صفحه کذکور را ذخیره و صفحه جدیدی ایجاد کند.

Image

 

یکی از منوهای کاربردی در این نرم افزار استاد میتواند تکالیف مورد نظرش را برای دانشجویان به طریقه زیر ارسال کند.

Image

 

بعد از انتخاب Send Work پنجره زیر باز شده و استاد میتواند تکلیف کورد نظر را که در قالب یک فایل text ذخیره کرده است را انتخاب کرده و همچنین تایین کند که فایل مورد نظر در چه مکانی از PC های دانشجویان کپی شود.

Image

 

سپس با کلیک بر روس send فایل text بر روی PC دانشجویان کپی میشود .

Image

 

و دانشجویان قادر خواهند بود که فایل مورد نطر را باز کنند و محتویات تکلیف تایین شده از طرف استاد را ببینند.

Image

 

از دیگر منوهای کاربردی برای استاد ایکون های Lock , Unlock می باشد که استاد در صورتی که نیاز داشته باشد از دیدن صفحه نمایش خود برای دانشجویان جلوگیری کند بر روی Lock کلید کند.

Image

 

به محض کلیک استاد بر روی Lock صفحه نمایش PC های دانشجویان به وضع زیر خواهد درامد.

Image

 

از منوی show استادی میتواند صفحه نمایش خود را به حالتهای مختلف برای دانشجویان برای انجام تدریس در بیاورد.

Image

 

نحوه حضور و غیاب با استفاده از نرم افزار Net Support به شکل زیر بوده و استاد با کلیک بر روی منوی Student register انها را در کلاس ثبت نام کند.

Image

 

به محض کلیک استاد بر روی register پنجره ای به شکل زیر بر روی صفحه نمایش دانشجویان ظاهر شده که دانشجویان موظف به پر کردن فیلدهای خالی بوده و ان را تایید کنند.

Image

 

بعد از انجام حضور و غیاب استاد میتواند یک گزارش از ان را در قالب یک فایل با پسوند .csv ذخیره کند.

Image

 

همچنین استاد میتواند با کلیک بر روی registration report کلیک کند.

Image

 

به محض کلیک بر روی registration report میتواند گزارشی از دانشجویان حاظر در کلاس و فعالیت های انها مشاهده کند.

Image

 

از دیگر قابلیت های این نرم افزار chat , ارسال پیغام خصوصی از طرف استاد به دانشجویان میباشد.

Image

 

در شکل زیر نمونه ای از محیط chat باز شده توسط استاد با یک دانشجو میباشد.

Image

 

در پایان استاد میتواند کلاس را به طرز زیر به پایان برساند.

Image




نویسنده : رضا حاج فرج
منبع : انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران
هر گونه کپی برداری بدون ذکر منبع غیر اخلاقی است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic

به نام خداي حسابگر و حسابرس ،حسابدار زمين و آسمان و هر آنچه در اوست. هم او که افتتاحيه و اختتاميه‌ي همه‌ي ‏کتاب‌ها و حساب‌ها است‎. ‎ ترازش هميشه موزون است و موجودي‌هايش همواره در فزون. مطالبات مشکوک الوصولي ندارد، زيرا کسي از قدرت ‏لايزال او نمي‌تواند بگريزد. استهلاک انباشته محاسبه نمي‌کند چون در سيطره‌ي حسابداري او چيزي بي‌ارزش نمي‌شود. ‏به کسي ماليات نمي‌دهد و از کسي به ناحق چيزي نمي‌گيرد. نه شرکت سهامي است و نه تضامني. هيچ شراکتي با احدي ‏ندارد. خود مالک است و بي‌رقيب. تلفيق و ادغام و ترکيب در حوزه‌ي شخصيتش پيش‌بيني شده است. حسابداري تورمي ‏ندارد، زيرا ارزش‌ها در نظرش تغيير ناپذيرند. حسابداريش آن‌قدر خالص است که دوره‌ي مالي در آن تعريف ناشدني و ‏واحد پولي در آن بي‌معنا است. عملکرد او به دوره‌ي محدودي منحصر نيست و ازل تا ابد را در بر مي‌گيرد. تداومش ‏يک فريضه نيست، بلکه يک اصل و حقيقتي محض است. مديريتش حسابداري و حسابداريش مديريت که بر مدار ‏عدالت استوار است و به مثقال و ذره هم مي‌رسد و چيزي از قلم نمي‌افتد‎. ‎فضل و بخشش او بر محور اهميت مي‌چرخد ‏و سرمايه‌ي بندگان اميدواري به اوست و همان است که رهايي‌بخش آنان از حساب و کتاب روز جزا خواهد بود‎ .‎

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
  • سه شنبه 31 فروردين 1395
  • شنبه 08 اسفند 1394
  • دوشنبه 26 بهمن 1394
  • دوشنبه 05 بهمن 1394
  • يکشنبه 04 بهمن 1394
  • پنجشنبه 01 بهمن 1394
  • سه شنبه 29 دی 1394
  • سه شنبه 22 دی 1394
  • دوشنبه 21 دی 1394
  • يکشنبه 20 دی 1394
  • يکشنبه 06 دی 1394
  • شنبه 05 دی 1394
  • يکشنبه 29 آذر 1394
  • دوشنبه 23 آذر 1394
  • چهارشنبه 18 آذر 1394
  • دوشنبه 16 آذر 1394
  • جمعه 13 آذر 1394
  • چهارشنبه 11 آذر 1394
  • سه شنبه 10 آذر 1394
  • دوشنبه 09 آذر 1394
  • پنجشنبه 05 آذر 1394
  • دوشنبه 02 آذر 1394
  • يکشنبه 01 آذر 1394
  • چهارشنبه 27 آبان 1394
  • دوشنبه 25 آبان 1394
  • يکشنبه 24 آبان 1394
  • جمعه 22 آبان 1394
  • يکشنبه 17 آبان 1394
  • شنبه 16 آبان 1394
  • سه شنبه 05 آبان 1394
  • جمعه 01 آبان 1394
  • دوشنبه 27 مهر 1394
  • جمعه 24 مهر 1394
  • سه شنبه 21 مهر 1394
  • جمعه 03 مهر 1394
  • چهارشنبه 01 مهر 1394
  • دوشنبه 26 مرداد 1394
  • سه شنبه 11 شهريور 1393
  • شنبه 08 شهريور 1393
  • يکشنبه 02 شهريور 1393
  • دوشنبه 27 مرداد 1393
  • يکشنبه 26 مرداد 1393
  • جمعه 24 مرداد 1393
  • سه شنبه 21 مرداد 1393
  • جمعه 17 مرداد 1393
  • سه شنبه 07 مرداد 1393
  • شنبه 04 مرداد 1393
  • جمعه 03 مرداد 1393
  • يکشنبه 29 تير 1393
  • دوشنبه 23 تير 1393
  • يکشنبه 01 تير 1393
  • جمعه 30 خرداد 1393
  • پنجشنبه 22 خرداد 1393
  • سه شنبه 20 خرداد 1393
  • جمعه 16 خرداد 1393
  • جمعه 09 خرداد 1393
  • جمعه 02 خرداد 1393
  • دوشنبه 29 ارديبهشت 1393
  • جمعه 12 ارديبهشت 1393
  • پنجشنبه 11 ارديبهشت 1393
  • پنجشنبه 28 فروردين 1393
  • سه شنبه 08 بهمن 1392
  • دوشنبه 25 آذر 1392
  • شنبه 23 آذر 1392
  • جمعه 15 آذر 1392
  • يکشنبه 10 آذر 1392
  • پنجشنبه 23 آبان 1392
  • چهارشنبه 01 آبان 1392
  • يکشنبه 21 مهر 1392
  • يکشنبه 14 مهر 1392
  • سه شنبه 09 مهر 1392
  • چهارشنبه 30 مرداد 1392
  • دوشنبه 21 مرداد 1392
  • يکشنبه 20 مرداد 1392
  • جمعه 28 تير 1392
  • پنجشنبه 27 تير 1392
  • شنبه 25 خرداد 1392
  • چهارشنبه 08 خرداد 1392
  • يکشنبه 05 خرداد 1392
  • چهارشنبه 01 خرداد 1392
  • پنجشنبه 12 ارديبهشت 1392
  • شنبه 05 اسفند 1391
  • چهارشنبه 02 اسفند 1391
  • سه شنبه 10 بهمن 1391
  • پنجشنبه 05 بهمن 1391
  • پنجشنبه 07 دی 1391
  • چهارشنبه 06 دی 1391
  • سه شنبه 05 دی 1391
  • دوشنبه 04 دی 1391
  • يکشنبه 03 دی 1391
  • شنبه 02 دی 1391
  • جمعه 01 دی 1391
  • پنجشنبه 30 آذر 1391
  • دوشنبه 27 آذر 1391
  • يکشنبه 26 آذر 1391
  • شنبه 25 آذر 1391
  • جمعه 24 آذر 1391
  • چهارشنبه 15 آذر 1391
  • چهارشنبه 01 آذر 1391
  • چهارشنبه 24 آبان 1391
  • يکشنبه 21 آبان 1391
  • چهارشنبه 17 آبان 1391
  • يکشنبه 14 آبان 1391
  • جمعه 12 آبان 1391
  • دوشنبه 08 آبان 1391
  • شنبه 07 مرداد 1391
  • پنجشنبه 15 تير 1391
  • سه شنبه 22 فروردين 1391
  • شنبه 27 اسفند 1390
  • نظرسنجی
    نظر شما در رابطه با این سایت چیست؟
    به کیفیت مطالب موجود در سایت چه نمره ای میدهید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 141
  • کل نظرات : 45
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1107
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 20
  • بازدید امروز : 627
  • باردید دیروز : 26
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 741
  • بازدید ماه : 1,488
  • بازدید سال : 4,422
  • بازدید کلی : 163,952
  • کدهای اختصاصی
    قفس دانلود فیلم