آموزش ساخت ربات تلگرام با استفاده از قابلیت ربات ساز BotFather تلگرام

telegram-bot-BotFather.apkfa.irبرنامه تلگرام حقیقتا یکی از بهترین اپلیکیشن های ارتباطی و اجتماعی است که این روزها در ایران هم محبوبیت بیشتری به دست آورده. به نظر می رسد یکی از مهم ترین نقاط قوت این اپلیکیشن که او را به رقیبی سرسخت برای مشابه های خود بدل میکند، ارائه نسخه های این برنامه برای تمامی پلتفرم ها و همچنین امکان استفاده از نسخه تحت وب است.

یکی از قسمت های غریب این برنامه که شاید هنوز همه کاربرانش آن را کشف نکرده اند ربات های تلگرام است. اول از همه باید بدانیم که ربات ها در تلگرام کار های به خصوصی انجام می دهند برای مثال بعضی ها به ما توانایی ساخت استیکر می دهند بعضی دیگر عکس مورد نظر مارا پیدا میکنند و بسیاری کارهای دیگر و هر کدام از ربات ها قابلیت ها و دستورات خاص خودشان را دارند.

قبل از آموزش طراحی ربات در تلگرام به دو نکته مهم توجه داشته باشید:

دانش برنامه نویسی تحت وب
 سرور مناسب جهت پشتیبانی از فعالیت های ربات که این سرور به بار کاری که قرار هست ربات برای شما انجام دهد دارد و بسته به تعداد کاربرانی که از ربات استفاده می کنند طبیعتا باید برای رباتی که دستوارت بیشتری رو پشتیبانی میکنه سروری با منابع بالا تهیه کنید.

در آبدیت جدید تلگرام رباتی رو معرفی کرد, به نام BotFather@ که وظیفه آن ساخت یک ربات و مدیریت کامل ربات شخصی شماست, که کافیست دستورات رو بر حسب https API ارائه شده روی سرور, ربات خود رو مدیریت کنید.

BotFather با یک سری دستورات از پیش تعریف شده و کار شما رو جهت ساخت ربات متناسب با رابط کاربری جدید تلگرام آسان کرده و می توانید به کمک آن برای ربات خود کارایی از جمله تغییر عکس پروفایل, اطلاعات کوتاه جهت نمایش در پروفایل, توضیحات مختصر برای شروع کار و تعریف یک سری دستوارت رو انجام دهید.

برای شروع ساخت یک ربات شخصی در تلگرام در قدم اول به قسمت گفتگو با ربات BotFather بروید.

بدین منظور روی لینک اختصاصی بات فادر کلیک کنید: BotFather@ و با کلیک بر روی Send Massege به محیط گفتگو با ربات انتقال پیدا میکنید.

در محیط چت با, BotFather روی Start کلیک کنید.

telegram-bot-BotFather-01.apkfa.irBotFather دستورات لازمه برای ساخت یک ربات شخصی رو برای شما ارسال می کند.

telegram-bot-BotFather-02.apkfa.irهمچنین در رابط کاربری جدید تلگرام در قسمت مشخص شده در تصویر بالا منویی کشویی مختص دستوارت یک ربات برای راحتی کاربران بدون نیاز به تایپ کردن, تعبیه شده که کافیست روی دستور مورد نظر لمس کنید.telegram-bot-BotFather-03.apkfa.irnewbot/ برای شروع کار و ساخت ربات این دستور رو ارسال کنید, پس از ارسال BotFather از شما میخواهد یک نام برای ربات خود تعیین کنید که این نام در پروفایل ربات شما ثبت می شود سپس بعد انتخاب نامی برای ربات یک نام کاربری که دیگران می توانند با سرچ کردن آن ربات شما را پیدا کنند انتخاب کنید که پایان آن با bot به اتمام برسد, به عنوان مثال: TetrisBot یا tetris_bot

telegram-bot-BotFather-04.apkfa.irtoken/ در گام بعدی این دستور رو ارسال کنید که BotFather به صورت آنی یک رمز برای ما ارسال میکند، این رمز بسیار مهم است و شما می توانید از طریق آن ربات خود را کنترل کرده و دستورات خود را تغییر دهید.

نحوه استفاده از token را در سایت تلگرام مطالعه کنید: Telegram Bot API

revoke/ دستوری برای منقصی کردن token

setdescription/ با ارسال این دستور بات فادر از ما تقاضای یک متن را می کند، ما بایستی در این متن به توصیف ربات خود بپردازیم و کارهایی را که انجام میدهد را شرح دهیم .این متن زمانی که یه کاربر برای اولین بار با ربات شما شروع به چت کردن می کند برایش ارسال می شود.

توجه کنید این متن بایستی از 512 کلمه کمتر باشد.

setabouttext/ توسط این دستور شما می توانید اطلاعات کوتاهی که کمتر از 120 حرف است را شرح دهید. این اطلاعات زمانی که شما ربات خود را به اشتراک می گذارید در پروفایل ربات نمایش داده می شود.

setuserpic/ توسط این دستور شما می توانید یک عکس برای ربات خودتان انتخاب کنید (عکس پروفایل ربات)

setcommands/ توسط این قسمت شما می توانید به ربات خود دستورات خاصی را بدهید. می توانید از طریق فرمت زیر دستورات خود را به ربات منتقل سازید:

commandsdescription
دستورالعمل توصیف دستورالعمل

به یاد داشته باشید دستورات شما تا زمانی که سرور اختصاصی را برای ربات خود تهیه نکنید قابل استفاده نیستند .

setjoingroups/ اجازه دادن به کاربران جهت ادد کردن ربات شما در گروه ها

توضیحات ادد کردن ربات ها در گروه ها رو در این پست مشاهده کنید: اضافه کردن ربات در گروه های تلگرام Telegram Bot Add To Gorup

setprivacy/ حساسیت به پیام های ارسالی خاص توسط کاربران برای ربات شما

cancel/ متوقف کردن عملیات فعلی کار با BotFather

telegram-bot-BotFather-05.apkfa.irنکات مهم:

تمامی ربات های ساخته شده توسط توسعه دهندگان در ورژن قبلی, برای هماهنگی با رابط کاربری جدید و BotFather باید آبدیت کنند چون نمی توانند از امکانات آبدیت جدید تلگرام استفاده کنند.
دستورات تعریف شده برای ربات خود توسط باباربات تا زمانی که api را روی سرور فراخوانی نکنید کارایی نخواهد داشت.
 توضیحات بیشتر در رابطه با تعاریف دستوارت رو در سایت تلگرام مشاهده کنید: Bots An introduction for developers